miercuri, 16 aprilie 2008

Animalele de ferma

Aceasta e o scrisoarea care a fost trimisa asociatiei de protectie a animalelor de ferma din Danemarca si de asemeni unui jurnalist interesat de conditia romanilor ce muncesc in ferma.
"Sunt vegana de aproximativ 12 luni.Am venit in Danemarca pentru o specializare in domeniul agricol. In Romania am absolvit facultatea de Medicina Veterinara.Specializare din Danemarca consta in practica la ferme de porci,vaci sau nurci. In scoala ni s-a spus ca este interzis sa agresezi animalele sub orice fel si scopul nostru este sa le facem viata frumoasa pana in momentul abatorizarii.Dezamagita de ce imi oferea scoala ,si mai ales ca semnasem un contract, am acceptat sa imi fac practica intr-o ferma de porci. Numai ca lucrurile nu stau asa cum zicea scoala...Fermierul ne invata cum sa sarim cu cizmele pe cate o scroafa care avea o cadere de calciu in urma vreunei fatari, cum sa trantim purceii bolnavi cu capul de ciment pana le iesea creierii, cum se rateaza cate o impuscare in cap cu pistonul si apoi trebuie sa repeti procedura pana cand porcul murea si cate si mai cate. Atata violenta asupra animalelor nu am vazut niciodata. Animalele stau ingesuite in custi, isi mananca cozile ,se ataca, au rani grave la membre si coasta dataorita stationarii permanente intre gratii si pe pavaj de ciment si foarte des trebuia sa le administram cantitati mari de antibiotic. Detestam cel mai mult sa castrez purceii mici. Aceasta operatiune trebuia facuta cand purceii aveau intre 3-5 zile de la fatare.Pur si simplu mi se rupea sufletul...Urlau saracutii ca niste copii chinuiti si intr-un modul care imita plansul sacadat. Trebuia sa ma misc repede
si de multe ori,in graba mea si datorita faptului ca se zbateau de durere, le taiam piciorusele cu bisturiul.Si eu aveam taieturi la toate degetele. Cand plecam de la ferma dupa o zi din asta imi venea sa plec unde vad cu ochii.Scroafele bune mame erau tinute la reproductie chiar si cu rani grave la membre sau formatiuni tumorale la nivelul vulvei iar eu trebuie sa le ajut la parturitie.Inca un moment neplacut pentru ele; sa introduci bratul cat poti de mult in coarnele ei uterine sa scoti purceii vii sau morti si putreziti.In fermele inbtensive foarte multe scroafe fata pui morti sau putreziti si asta datorita modului de viata chinuit.Cand trebuia sa mut cate o scroafa o luam usor din boxa si mergeam frmos la spatele ei si o rugam sa se miste mai repede ca sa nu vina fermierul,iar daca ma vedea ca merg agale in spatele scroafei venea si ii impingea un sut in vulva si imi spunea ca nu este timp de pierdut si ca trebuie sa le arat animalelor ca eu sunt sefa. Dupa 3 saptamani de munca in acea ferma mi-am dat demisia. Ulterior am avut probleme cu scoala, am fost data afara din scoala dar macar acum pot dormi linistit noaptea. Ma intalnesc des cu fostii colegi de scoala care imi spun ca s-au dezumanizat, isi pierd des controlul si au ajuns sa ucida cate un porc din bataie doar datorita stresului si a mediului in care lucreaza. La vaci e la fel...bataie cu lopata,levier sau orice obiect contondent la indemana. Fermele de animale pentru blana au succes aici si sunt in crestere. Acestea se sacrifica prin gazare sau electrocutare,dupa o viata chinuita in custi sau baterii. In orice ferma animalele sunt agresate de catre fermier sau angajati. Aici
fructele ,legumele si cerelale sunt extraordinar de scumpe. E un lux sa fii vegetarian. Toate terenurile agricole sunt lucrate si folosite pentru hrana animalelor de ferma. Intr-adevar, carnea si produsele animale sunt ieftine, dar cu ce folos.De exemplu,in Norvegia,castravetii sunta ata de scumpi incat se vand la feliuta.Nu este gluma.Sper sa nu ajung ziua in care voi privi o leguma ca pe un produs de lux.

Niciun comentariu: